Programa Electoral Àngel Martin Furones

2021-2025

  • Programa Electoral

  • Àngel Martin Furones

  • Dept. Eng. Cartogràfica

  • 2026-2031

més

PRESENTACIÓ

Àngel Martin Furones

Candidat a director DICGF

2026-2031

El Departament d'Enginyeria Cartogràfica, Geodèsia i Fotogrametria representa el nucli de la meva titulació i de la meva formació com a professional. Després de aquesta primera etapa com a director, Espero comptar amb la vostra confiança perquè, juntament amb l'equip que m'acompanya, puguem fer créixer el nostre Departament.

Per a aquesta segona etapa compte amb Carmen Femenia Rivera com a sotsdirectora d’ordenació docent, José Carlos Martínez Llario com a sotsdirector d'infraestructures i Matilde Balaguer Puig com a secretària. L'àrea de recerca serà coberta per la direcció juntament amb el coordinador del programa de doctorat.

EL PROJECTE DE TOTS

Equip

Àngel Martín Furones

Director

Vaig néixer a Barcelona el 1972. Enginyer Tècnic en Topografia per la Universitat Politècnica de Catalunya, Enginyer a Geodèsia i Cartografia i Doctor a Geodèsia, Cartografia i Sistemes d’Informació Geogràfica per la Universitat Politècnica de València (UPV). Després del meu pas per l’Institut Cartogràfic de Catalunya i l'àrea de medi ambient de la Diputació Provincial de València, començo la meva carrera com a docent universitari al Departament d’ Enginyeria Cartogràfica, Geodèsia i Fotogrametria de la UPV el 1997. Tinc una àmplia experiència en gestió, destacant deu anys com a Sotsdirector de Recerca al nostre Departament i aquests últims cuatre com a Director. Actualment, la meva activitat docent i investigadora se centren en les disciplines de Geodèsia Física, GNSS i Big Data i Machine Learning aplicats a les geociències.


Carmen Femenia Ribera

Sotsdirectora de Ordenació Docent

Vaig néixer a Pego, Alacant el 1973. Sóc Professora Titular de Cadastre a la UPV des del 1998. Enginyera Tècnica en Topografia i Enginyera en Geodèsia i Cartografia. Doctora Enginyera a Geodèsia i Cartografia. Adscrita a la Escola Tècnica Superior d’Enginyeria Geodèsica, Cartogràfica i Topogràfica; sent sotsdirectora cap d'estudis d'aquesta Escola entre el 2001 i el 2005. Actualment Directora de la Càtedra Nova Cartografia. Responsable del protocol de col·laboració de la UPV amb la Direcció General del Cadastre, DGC, d’Espanya. Delegada UPV com a membre del Comitè Permanent del Cadastre a Iberoamèrica (CPCI), de la Federació Internacional de Geòmetres, FIG (membre de la comissió 7 de cadastre i gestió del territori) i del grup d’informació geoespacial de les Nacions Unides, UN-GGIM Academic Network. Membre de l´Acadèmia de l'Associació Panamericana de Professionals d'Agrimensura i Topografia, APPAT. Responsable de CCASAT UPV, des del 2023: http://ccasat.upv.es i del bloc personal «Quant mesura la meva parcel·la?, des del 2010: http://planosypropiedad.com


José Carlos Martínez Llario

Sotsdirector d' Infraestructuras

Vaig néixer a València el 1973. Vaig estudiar a la Universitat Politècnica de València (UPV) on em vaig graduar en Enginyeria Tècnica en Topografia i en Enginyeria en Geodèsia i Cartografia. Després d'una breu estada a l'Institut Cartogràfic Valencià (recordo amb molt d'afecte la presentació de la sèrie 1:10.000 de la Comunitat Valenciana) l'any 2000 vaig començar la meva trajectòria docent com a Professor Associat al Departament d'Enginyeria Cartogràfica, Geodèsia i Fotogrametria. Pocs anys després (2003) vaig obtenir el doctorat en Geodèsia, Cartografia i Sistemes d'Informació Geogràfica i aquell mateix any vaig accedir a la plaça de Professor Titular. Inicialment lligat a la fotogrametria, actualment, la meva activitat docent i investigadora se centra en les disciplines de SIG, bases de dades espacials i infraestructures de dades espacials.


Matilde Balaguer Puig

Secretària

Alzira, 1969. Primera promoció d'Enginyers Tècnics en Topografia (1989-1992), Enginyera en Geodèsia i Cartografia i Doctora a Geodèsia, Cartografia i Sistemes d'Informació Geogràfica per la Universitat Politècnica de València (UPV). Professora Titular d’Escola Universitària el 1998, Titular d’Universitat el 2016. En la meva trajectòria docent he estat a diverses Escoles. Adscrita a l'Escola Politècnica Superior de Gandia des del seu inici (1993), després de deu anys vaig passar a l'Escola Tècnica Superior del Medi Rural i Enologia (l'antiga escola d'Agrícoles), i dos cursos després, el 2005, a l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Geodèsica, Cartogràfica i Topogràfica, i fins avui. He impartit docència en Sistemes d'Informació Geogràfica i actualment a Fotogrametria. Actualment participo en línies de recerca que combinen les dues disciplines.

Programa

Som un equip amb una formació i desenvolupament professional que ens permet comprendre l'àrea de coneixement en Enginyeria Geodèsica, Cartogràfica i Topogràfica en tota la seva extensió, disciplines i subdisciplines. Tenim una gran preparació i experiència en tasques de gestió que posarem al servei del Departament. Durant aquests anys hem avançat molt. Hem consolidat la docència de qualitat, impulsat la investigació i millorat la gestió. Avui som un Departament més fort, cohesionat i reconegut, fruit de la feina compartida de tothom. Però no ens conformem. Volem continuar creixent, amb noves idees, amb il·lusió renovada i amb la mateixa responsabilitat que ens ha guiat fins ara. La nostra meta és clara: mantenir allò aconseguit i avançar encara més, amb ambició, confiança i el compromís ferm de seguir construint un Departament d'excel·lència. Entenem que un dels objectius prioritaris ha de ser consolidar la representativitat del Departament a l'àmbit institucional, reforçant així el seu paper en la presa de decisions i en la projecció acadèmica i científica. Aquest compromís suposa una dedicació plena a les responsabilitats assumides, una gestió transparent i una comunicació constant, basada sempre en el diàleg i el consens, com a pilars fonamentals de la nostra tasca.

Personal Docent e Investigador

Actualment, el Departament es situa en números mitjans de la UPV en quant a saturació docent. Arribar a aquesta situació no ha estat senzill i ha necessitat l'ajuda i el treball desinteressat de moltes persones del Departament. Aquesta situació ha permès la contractació d'un ajudant doctor (primera contractació de personal docent permanent al Departament des de fa més de 20 anys) i d'un Associat P4 al campus de Gandia. D'altra banda, s'ha promogut la promoció de tot aquell professor que ha estat acreditat per ANECA, i s’ha consolidat la carrera professional del professorat del Departament (4 catedràtics més durant aquesta legislatura i dos Titulars d'Universitat).

PROPOSTES

  • Seguir negociant amb el Vicerectorat d’Ordenación Docent la contractació de personal per als següents cursos.
  • Seguir donant suport a la promoció de tot el professorat acreditat perquè formi part de la següent Oferta Pública d’Ocupació de la UPV.
  • Generació de borsa de professors substituts en previsió de possibles baixes.

Personal de Administració

La gestió administrativa i econòmica del Departament ha augmentat exponencialment gràcies a les activitats de recerca que es desenvolupen al Departament pels grups de recerca i el personal de recerca; aquesta legislatura s'ha aconseguit, a través de la convocatòria per part del Vicerectorat de Recerca, la contractació d'un gestor per a recerca en règim de cofinançament.

PROPOSTES

  • Continuar buscant ajuda, sense règim de cofinançament per part dels investigadors i grups de recerca del Departament, per a moments puntuals o projectes que portin una excessiva càrrega de treball administrativa i econòmica.
  • Donar suport a la formació del personal d'administració.

Tècnics de Laboratori

Durant aquesta legislatura s'han mantingut reunions periòdiques amb els tècnics de laboratori per coordinar la compra de material i instrumentació i els seus despatxos s'han reubicat fora dels laboratoris docents.

PROPOSTES

  • Continuar mantenint reunions periòdiques ja que s'han mostrat molt efectives.
  • La contractació de tècnics de laboratori depèn del nombre de crèdits assignats als laboratoris (POL), es treballarà perquè, a més, depengui d'altres paràmetres relacionats amb les tasques habituals i específiques dels tècnics de laboratori.
  • La situació actual del Departament no permet generar una borsa de substituts, però es treballarà juntament amb la resta de Departaments de la UPV per generar borses de substituts per agrupacions d'àrees d'especialització per agilitzar la cobertura de baixes i jubilacions.
  • Seguir donant suport a la formació dels tècnics de laboratori.

Investigadors

S'ha fomentat la carrera docent dels nostres investigadors a través de col·laboracions docents i se'ls ha dotat d'espais i accés a l'instrumental dels laboratoris per a la correcta execució de la recerca.

PROPOSTES

  • Seguir fomentant i coordinant les col·laboracions docents dels nostres investigadors.
  • Seguir atenent les necessitats d'aquest sector del Departament.

Ordenació Docent

S'ha passat d'una situació baixa quant a saturació docent dins del Departament a una situació que supera el 90%. Això és molt positiu per al Departament ja que permet la contractació de nou professorat, però exigeix un esforç elevat ja que s'han anat incorporant assignatures de forma molt ràpida, moltes amb una component molt avançada des d'un punt de vista tecnològic però d'acord amb les capacitats del professorat del Departament. Durant aquesta legislatura s'han incorporat al Departament assignatures del Grau en Disseny i Tecnologies Creatives, Grau d'Informàtica Industrial i Robòtica, Màster en Enginyeria Bioambiental i del Paisatge, Màster en Enginyeria Turística, Màster en Humanitats Digitals, Màster en Sistemes d'Aeronaus no Tripulades i Tecnologies Associades, doble i Grau Topografia i Matemàtiques.

La incorporació de la docència a les unitats docents del Departament ha seguit dos criteris fonamentals, el primer ha estat la qualitat: s'han situat les assignatures en aquelles unitats que compten amb professorat especialitzat en les matèries corresponents, i el segon ha sigut bucar un equilibri en el repartiment docent entre les diferents unitats.

PROPOSTES

  • Optimització del repartiment de crèdits entre les unitats docents per aconseguir un equilibri més gran entre aquestes. Aquest aspecte ha de portar a una reorganització de les unitats docents que s'haurà de gestionar de manera eficient i transparent.
  • Suport a la generació de nous títols o actualització dels existents.
  • Incrementar l'oferta docent a titulacions i centres (noves assignatures i col·laboracions docents).
  • Fomentar la formació del professorat en l’ús de noves tecnologies i metodologies docents, amb especial atenció a IA i IA generativa.

Infraestructures

S'han realitzat nombroses actuacions al Departament per a un millor aprofitament dels espais: S'ha generat a la quarta planta un nou espai per als investigadors, s'ha reacondicionat la sala de reunions i la sala de juntes (juntament amb l'ETSIGCT), s'ha reestructurat la zona de direcció, s'ha creat un espai per als servidors del Departament amb unes condicions òptimes de refrigeració, s'ha continuat avançant en la creació del museu d'instrumental fotogramètic (únicament falta la generació de material perquè qualsevol persona pugui fer una visita de forma interactiva), s'ha generat un nou laboratori docent a la tercera planta i la cartoteca s'ha traslladat a l'antic seminari d'instruments, s'han actualitzat els projectors dels laboratoris, s'ha generat un espai a la quarta planta per als tècnics informàtics que agrupa els seus despatxos, taller i magatzem, i s'han buidat molts despatxos que, tot i estar sense personal assignat, estaven sent usats de magatzems i trasters, aclarint-los per al seu ús immediat en cas de visitants.

Totes les peticions d'equipament docent i de llicències de programari han estat ateses i gestionades de manera que tot l'instrumental i el programari sol·licitat ha pogut ser adquirit. A més, s'han pogut renovar tres laboratoris informàtics complets, i han donat part dels ordinadors que han estat renovats a l'institut de Sedaví, afectat pels efectes de la DANA. S'ha anat renovant el laboratori d'instruments amb adquisicions noves que han servit per donar millor servei a l'alumnat. S'ha adquirit instrumental per donar servei a les necessitats docents al campus de Gandia.

Durant aquesta legislatura s'ha gestionat i s'ha engegat la llicència campus d'ESRI en col·laboració amb l'ETSIGCT i el Vicerectorat de Desenvolupament Sostenible dels Campus, cosa que ens ha permès aconseguir les llicències optimitzant la inversió econòmica.

PROPOSTES

  • Aprofitar la creació de la zona condicionada per als servidors i ampliar-la per situar també la granja d'ordinadors del Departament per al seu ús via VPN.
  • Continuar amb la renovació de l’instrumental dels diferents laboratoris del Departament a partir de les reunions periòdiques que es mantenen amb els tècnics dels laboratoris corresponents.
  • Crear una zona apropiada per a la localització dels diferents drons que posseeix el Departament.
  • Actualització constant de l'inventari d'instrumentació del Departament i la seva publicació a la Web del Departament.
  • Augmentar i optimitzar l'accés en línia als programes informàtics del Departament (Polilabs i accés a màquines mitjançant VPN).
  • Renovar els pòsters que es troben als passadissos.

Investigació

Amb la intenció de donar publicitat i generar sinergies i col·laboracions dins del Departament, s'ha generat una zona d'informació on s'exposa la investigació realitzada al Departament, imprimint i penjant la primera pàgina dels articles científics publicats, aquest taulell s'actualitza cada 6 mesos. Amb la mateixa intenció es genera, de forma anual, un document que recull les activitats de recerca dutes a terme al Departament: articles, congressos, llibres, capítols en llibres, patents, projectes de recerca, tesis doctorals completades, etc., pujant-lo a la web del Departament i al canal de LinkedIn.

S'han organitzat seminaris, tallers i xerrades sobre temes capdavanters de recerca a la nostra àrea de coneixement: Observació radar d'obertura sintètica des de satèl·lit -SAR-, GALILEO high accuracy service -HAS-, GeoIA, etc. algunes aprofitant les convocatòries d'accions internacionals per als programes de doctorat de la UPV. Aquestes iniciatives han contribuït, no només a la investigació, sinó també a la internacionalització del Departament.

El Programa de doctorat interuniversitari en Enginyeria Geomàtica que coordinem juntament amb l'Escola Tècnica Superior d’Enyingers en Topografia, Geodèsia i Cartografia de la UPM, s'ha consolidat durant aquests darrers anys i ha esdevingut un referent a nivell nacional e internacional, incorporant nombrosos candidats estrangers, sobretot procedents de Sud-amèrica.

PROPOSTES

  • Seguir organitzant, fomentant i donant suport a seminaris, tallers i xerrades incorporant l'opció de Webinars on-line.
  • Seguir fomentant el contacte amb empreses i entitats que col·laboren amb el programa de doctorat i cercar noves incorporacions.
  • Promoure tesis doctorals codirigides entre investigadors de la UPV i de la UPM dins del programa de doctorat interuniversitari.
  • Continuar publicant la memòria anual de resultats de recerca del Departament.

Alumnat

Durant aquesta legislatura ens hem reunit de forma periòdica amb els alumnes que pertanyen al Consell de Departament, cosa que ha demostrat ser molt eficaç a l'hora de detectar i anticipar possibles problemes relatius, sobretot, a l'equipament dels diferents laboratoris del Departament.

PROPOSTES

  • Continuar amb les reunions periòdiques amb els alumnes pertanyents al Consell de Departament i estimular-ne la implicació en la tasca desenvolupada pel Departament.
  • Aprofitar el servei Alumni de la UPV per contactar amb antics alumnes amb l'objectiu de generar sinergies entre Empresa i Departament per a possibles col·laboracions en docència i investigació.
  • Promoure a l’augment d’espai de la partició W:\ del alumnat.

Gestió

La UPV ha afrontat en aquests darrers anys un dels processos de transformació més significatius del sistema universitari recent: la implantació de la nova Llei Orgànica del Sistema Universitari (LOSU), aprovada el març del 2023, que implica una profunda renovació normativa. Els Departaments han treballat activament en la revisió i l'aplicació de noves normatives, des dels Estatuts de la UPV fins a les Normes d'Ordenació Acadèmica, els Reials Decrets sobre acreditacions, àmbits de coneixement, doctorat i cossos docents, la normativa de convivència, el programa DOCENTIA, el reglament d'aules i càtedres d'empresa, i els nous criteris d’ANECA en avaluació i acreditació, tot això amb un seguiment continu i un diàleg obert amb els diferents vicerectorats. El nostre Departament ha participat en aquest procés de revisions i millores de les propostes de normatives, canalitzades a través dels representants dels Departaments als diferents òrgans i comissions. Aquest esforç conjunt ha permès anticipar canvis, proposar millores i acompanyar el nostre professorat i personal en cada procés, mantenint sempre la qualitat i estabilitat del Departament. La informació periòdica en comissions docents i consells de Departament ha estat clau per assegurar-ne una gestió transparent i participativa.

PROPOSTES

  • Seguir emprant l'aplicació GOC per a la gestió de les reunions dels òrgans col·legiats del Departament, deixant la plataforma PoliformaT com a repositori per a les sessions i acords anteriors al 2021.
  • Publicació a GOC de totes les actes de les reunions del Departament en mode esborrany en un breu període de temps des de la celebración de la reunió.

Visibilitat, Internacionalizació y Ciència Oberta

Durant aquesta legislatura s'ha generat una nova pàgina WEB del Departament (https://www.upv.es/entidades/dicgf/), on s'hi han inclòs diferents seccions: notícies, inventari dels laboratoris, publicació de la memòria anual de resultats de recerca, etc. A més, ha esdevingut el canal de transmissió de la informació relativa al programa de doctorat: normativa interna específica, informació sobre les tesis que s'estan dirigint, anuncis de lectures de tesis doctorals, etc. La web del Departament és el principal canal de visibilitat del matèix, per la qual cosa s'ha intentat generar un portal útil i actualitzat. De la mateixa manera, s'ha revitalitzat el canal de X (https://x.com/DepartamentoV) i s'ha activat un canal de LinkedIn (https://www.linkedin.com/company/88435586/admin/dashboard/) com a principals vies d'accés a xarxes socials.

S'han organitzat congressos, conferències, xerrades i accions d'internacionalització dins el marc del programa de doctorat que han permès al Departament continuar avançant en la internacionalització. De la mateixa manera, s'ha treballat per generar acords i col·laboracions amb diferents universitats i entitats estrangeres (Universitat de Wrocklaw, Nacions Unides, etc.).

S'ha iniciat una política de foment de ciència oberta al Departament, no únicament de resultats sinó també de dades i programari, per a això s'han organitzat xerrades i seminaris amb professors del Departament que treballen amb aquesta idea i personal de la Biblioteca i Documentació Científica de la UPV.

PROPOSTES

  • Actualització i millora contínua de la pàgina WEB del Departament i de les xarxes socials.
  • Millora del posicionament del Departament dins de la UPV i del teixit empresarial i de R+D+i a la Comunitat València, estat espanyol ia l'estranger.
  • Cerca d'aliances per generar xarxes transversals de docència i investigació.
  • Seguir impulsant la política de ciència oberta al Departament.